Gå till innehåll

Att mäta om webbplatsen når sina mål

metric-cmJag har bestämt mig för vilka affärsmål min webbplats ska stödja. Men hur vet jag om det lyckas?
Tja, hur vet jag om min webbplats genererar affärer åt mig? Inte så lätt kanske. Har man en webbutik så ser man ju lätt om varorna går åt. Har man en tidning eller blogg där man tjänar sina pengar på annonser som det klickas på är det också ganska lätt att se om det lyckas.
Men mina affärer sker inte direkt på min webbplats. Min webbplats ska leda till att besökarna kontaktar mig för att de vill ha hjälp. (Ni ser kanske att mitt tidigare mål att generera affärer nu förtydligas. Det kommer fortsätta.)
Så vad ska jag mäta? Jag tänker att om en viss händelse inträffar så kommer det ge mig affärer, eller chans till affärer i alla fall. Här är några idéer som passar min affärsmodell:
  • Kontakter via e-postformulär
  • Telefonsamtal
Ok, tydliga fina kontakter från potentiella kunder som alltså ger mig möjlighet att köra säljsnacket (eller ja…) hoppas jag på. Kanske måste jag skapa något slags kampanjkod för att hålla isär ”vanliga” telefonsamtal och kontakter från de som kommer via webbplatsen...
Men det finns andra saker jag kan mäta som inte kanske är lika direkta men som sammantaget ger effekt. Som kanske leder till en kontakt (och affär) längre fram. Vad kan det vara på min webbplats som kan leda till affärer över tid? Kanske:
  • Blogginlägg (som det här)
  • Artiklar om vad jag gjort
  • Beskrivningar av mina ”tjänster” och vad jag kan
Här handlar det alltså om att hålla koll på om mitt innehåll blir läst.
Jag kan faktiskt med Google Analytics över tid se om besökare återkommer och efter hur många besök de söker kontakt. Jag får nog återkomma till det.
Nästa gång ska jag försöka komma på vem min webbplats riktar sig till. Målgruppsanalys alltså.