Skylt med texten "Time for change". Dags att bli lite bättre

Dags att bli lite bättre genom ständiga förbättringar

Har du tänkt på hur många av oss som ogillar förändringar? I alla fall i närheten av oss själva 😉

Ändå är de en stor del av våra liv i stort som smått. Vi flyttar möten. Våra kollegor vabbar. Lunchrestaurangen är full när vi kom dit så vi måste äta någott annat. Projekt vi driver stänger ned och vi får byta kontor för nu är det öppna landskap som gäller…

Samtidigt gillar de flesta av oss förbättringar. Om de inte innebär förändringar. Men faktum är ju att för företag är förbättringar ofta en förutsättning för långsiktig överlevnad. Så hur kan vi komma runt det?

Kan det vara så att vi ofta upplever att förändringar är något som tvingas på oss utifrån? Något som vi inte har kontroll över och som kommer så plötsligt att vi inte riktigt hinner med? Så kan vi göra något åt det?

Förändrings-/förbättringsprojekt

Ett problem med förbättringar inom företag är att de görs för sällan. De måste då genomföras som stora projekt med projektledare för att hålla ihop det och helst också en förändringsledare för att alla som berörs ska… tja, få stöd i att anpassa sig antar jag.

Och stödet behövs förstås för att förändringen tvingas på oss från ledningen, är omfattande och vi har inte varit involverade.

Förbättringar i små steg

Ni känner säkert redan till hur LA Lakers efter säsongen -86 började processen att förbättra sig i små steg och på så sätt blev mästare två år i rad. Men känner ni till hur det brittiska cykellandslaget blev 1% bättre i allt de gjorde så att de efter att ha väntat i 100 år började vinna i OS (och en massa annat också) igen?

Små förbättringar ger helt enkelt ränta-på-ränta-effekten applicerad på något annat än dina investeringar.

Kaizen – ständiga förbättringar

Jag tänker att vi kan applicera tänket om ränta-på-ränta-förbättringar även i våra företag genom att ständig bli lite bättre.

Kaizen är en metod med ursprung i Japan (ni vet Toyota, Lean…) som kan hjälpa oss att göra just det. Förbättra oss lite i taget hela tiden i allt vi gör. Och en sak som är bra med Kaizen är att den involverar alla från början.

Effekter som Kaizen ofta ger är till exempel:

  1. Förbättrad kvalité
  2. Förbättrad produktivitet
  3. Minskat behov av utrymme
  4. Minskade ledtider

Inte så dumt va? Och det är inte bara inom industri och produktion som Kaizen är användbart

Kanske det är nu vi ska börja bli lite bättre? Inte genom ett stort och dyrt projekt utan genom att hitta små saker som vi kan göra bättre.

Hojta till om detta låter intressant!

Artikeln är tidigare publicerad här på LinkedIn.