Personer i workshop framför whiteboard

Design Sprint? Vad det är och allt du behöver veta!

Design Sprint eller Google Design Sprint är metoden på om inte allas så mångas läppar idag. 

Men vad är en Design Sprint och vad kan vi använda metoden till? Låt mig berätta allt du behöver veta om Design Sprint!

Definition

En Design Sprint är en helt unik fem dagars process för att  

  • validera idéer 
  • lösa stora utmaningar med hjälp av prototyper 
  • testa idéer med kunder och riktiga användare 

Genom att arbeta tillsammans i en sprint kan vi ta genvägar genom det som ofta annars blir en oändlig debatt. Vi kan därigenom komprimera månader av arbete och tid till en enda vecka.  

Det gör att vi istället för att vänta med att lansera en minimal produkt (kanske en så kallad MVP) för att förstå om en idé är bra, får tydliga data från en realistisk prototyp.  

Design Sprinten ger oss nästan som en superkraft: Vi kan snabbspola in i framtiden för att se vår färdiga produkt och kundernas reaktioner innan vi gör några dyra åtaganden i form av förstudier eller utvecklingsprojekt. 

“The ‘greatest hits’ of business strategy, innovation, behavioural science, and more — packaged into a step-by-step process that any team can use.” 

Jake Knapp i Sprint: How To Solve Big Problems and Test New Ideas in Just Five Days

Boken “Sprint: How To Solve Big Problems and Test New Ideas in Just Five Days “av Jake Knapp 

Bild av boken “Sprint: How To Solve Big Problems and Test New Ideas in Just Five Days “ av Jake Knapp

Med boken “Sprint: How To Solve Big Problems and Test New Ideas in Just Five Days” av Jake Knapp på Google Ventures) startade hela hypen kring Design Sprint och för många blev boken lite av en uppenbarelse. 

Jonathan Courtney på berlinbaserade coola AJ&Smart har efter att ha läst boken sagt: “I felt I was equipped with s secret weapon that enabled me and my clients to do our best work” 

Vad kan vi använda en Design sprint till? 

Det är kanske Iätt att tro att en Design Sprint bara kan användas till digitala produkter. Men i boken finns flera exempel på användningsområden som inte är digitala. På sprintstories.com finns också en mängd exempel att inspireras av. 

Några exempel: 

  • Visualisera i 3D olika belysningslösningars effekter på människans välbefinnande och miljön 
  • Utveckla en robot som kör ut handdukar och tandborstar till hotellgäster 
  • Förbättra triageringen av patienter på en akutmottagning 
  • Utformningen av anmälningssida till samarbetsverktyg 

Vilka använder Design Sprint som verktyg? 

Bland de mer kända användarna av Design Sprint finns företag som: 

  • Lego 
  • HP (Hewlett Packard) 
  • Slack 
  • Coca Cola 
  • Ûber 
  • Netflix 
  • Google 
  • Twitter 
  • Många, många fler 

Nästan alla de stora alltså. 

Design Sprintens fem steg 

Så på fem korta dagar kommer Design Sprinten hjälpa oss: 

  • Förstå – Rita upp problemet och välja ett område att fokusera på. 
  • Idéa (komma på) – Skissa alternativa lösningar på papper 
  • Besluta – Ta beslut och forma dina idéer till testbara hypoteser  
  • Prototypa – Slänga ihop en realistisk prototyp 
  • Testa – Få feedback från riktiga användare 

Så här går en sprint till 

Schemat för en Design Sprint ser ut så här: 

Bild över Design Sprintens fem dagar
Bild från thesprintbook.com

Så, lite övergripande: 

  • Dag 1 – Vi formulerar utmaningen, enas om ett mål och ritar upp en karta över hela flödet runt utmaningen. Vi väljer också var i kartan vi vill lägga vårt fokus. 
  • Dag 2 – Vi skissar olika förslag till lösning på vår utmaning. 
  • Dag 3 – Vi väljer vilken lösning vi tror bäst kommer lösa vår utmaning och fördjupar den 
  • Dag 4 – Vi bygger en realistisk prototyp 
  • Dag 5 – Vi testar vår prototyp på riktiga användare 

Vi låter Jake Knapp berätta i 90 sekunder:

När är en Design Sprint inte den bästa metoden? 

Vi har alltså en metod med vilken vi kan lösa problem och testa våra lösningar på riktiga användare innan vi börjar bygga något. Det låter kanonbra, eller hur? 

Men det finns absolut lägen när det är bättre att välja en annan metodik. 

Mauricio Wolff beskriver i det här inlägget ett par andra fall då en Design Sprint inte passar.

Det är till exempel när: 

  • problemet är för litet och nästan kan lösas av en person 
  • problemet är otydligt 
  • det är egentligen någon sorts agil utvecklingssprint du är ute efter 
  • du ändå inte tänker följa metodiken utan vill göra det på ”ditt sätt” 
  • du inte kan eller vill testa på 5 personer trots att en stor del av poängen är att få feedback från riktiga användare 

Vilka ska delta i sprint? 

Vilka behöver vara med som deltagare för att ni ska kunna köra en bra Design Sprint? Två roller är helt avgörande: 

  • En beslutsfattare (i boken kallad “Decider”) – Den här personen bestämmer. Det kan vara VD eller någon annan ledande befattningshavare. Oavsett måste den här personen vara involverade i diskussionerna tidigt eftersom deras beslut kommer att påverka det som kallas sprintmål och såklart slutprodukten. 
  • Facilitator – Den här personen leder arbete och håller reda på tiden. Facilittorn håller också reda på teamets framsteg under sprinten och ser till att alla spelar sin roll. Det är viktigt att facilitatorn kan vara opartisk när det är dags för beslut. 

Utöver dessa två behöver du troligen: 

  • Marknadsföringsexpert – Som är skicklig på att skapa ditt företags marknadsföring 
  • Kundservice – Som interagerar regelbundet med dina kunder och verkligen förstår vilka dina användare är 
  • Design expert – Som designar era produkter och tjänster och kan hjälpa till att förverkliga visionen om målet 
  • Teknisk expert – Som är i bäst position för att förstå vad ditt företag kan bygga och leverera 
  • Finansiell expert – Som kan förklara hur mycket projektet kommer att kosta och hur mycket företaget kan förvänta sig att få ut av det. (Ni vet ROI och sånt.) 

Beroende på hur organisationen ser ut kan det vara aktuellt att ha med någon av dessa kompetenser:  

  • UX 
  • Copywriter 
  • Produktägare  

Förberedelser innan sprinten börjar 

Det är viktigt att alla deltagare förstår att de står inför en riktig ansträngning. Vi måste därför prata med alla innan vi börjar och sätta rätt förväntningar. Det är viktigt att alla deltagare: 

  • blockat hela veckan i teamets kalender. 
  • förstår grundregeln om att inga digitala prylar (telefoner, datorer…) är tillåtna i rummet. Detta för att hela laget ska kunna fokusera hundra procent. 

Vi måste också fixa det rum ni ska vara igenom att: 

  • fylla på med post-it-lappar. Vi behöver dessa för att skriva ner våra tankar och idéer 
  • se till att det finns whiteboard-tavlor (eller motsvarande). Det går åt massor av väggyta för att kunna sätta upp och visualisera det vi gör 
  • Fixa massor av pennor att skriva och rita med 

Vi kommer också behöva vanligt papper, tejp, saxar, kludd och pluttar att rösta med. 

Tre spellistor med designsprint-musik

En del av tiden kommer vi att arbeta under tystnad. För en del personer kan det kännas obehagligt. Det är därför aldrig fel att ha någon spellista förberedd. Vi kan ju använda någon av de här som finns på Spotify: 

Spellistan ”Design Sprint” av Stéph Cruchon på Spotify
Spellistan ”Design Sprint X” på Spotify
Spellistan ”Design Sprint Tunes” av Kasper Andreassen på Spotify

Två andra varianter 

Nu har jag beskrivit originalversionen av Design Sprint så som Jake Knapp beskrev den i boken. Det finns andra varianter som kan vara bra att känna till. 

Design Sprint 2.0 

Det visar sig att i många organisationer är det svårt att få deltagarna att avsätta en hel arbetsvecka. Därför har Design Sprint 2.0 utformats av AJ&Smart. Tanken är att den ska fungera inte bara i startup-företag utan även i stora organisationer.

Vi låter Jonathan Courtney berätta:

Jake Knapp har godkänt Design Sprint 2.0 😉 

Design Sprint 3.0 

Design Sprint Academy har också vidareutvecklat Design Sprint-konceptet. 

I Design Sprint 3.0 lyfts arbetet med att formulera problemet ut till en separat dag.  

Detta gör de eftersom de upplevde att kunderna ofta inte visste riktigt vilket problem de behövde lösa. Det är först när du vet det som du kan säga om Design Sprint är rätt metod för dig (se ovan). 

Därefter görs sprinten på fyra dagar. 

Schema över Design Sprint 3.0 från Design Sprint Academy
Bild från Design Sprint Academy. 

Design Sprint på distans

Med allt mer distansarbete kommer förstås önskemål om att kunna göra en Design Sprint på distans. Det finns flera varianter på. Från Jake Knapp och hans team finns den här varianten.

https://www.thesprintbook.com/articles/remote-design-sprint-guide

Att tänka på när vi kör på distans är, som vanligt, att det är tufft att sitta framför en kamera och skärm en hel dag. Fundera på om sprinten kan delas upp i kortare sessioner, kanske med läxor som deltagarna kan göra på egen hand mellan de tillfällen då ni träffas.

Mer från Daniel Kjellgren

Är du intresserad av någon annan workshop tar du en titt på min blogg.

Behöver du hjälp med en Design Sprint eller bara vill bolla lite så hojtar du till.