Nu får det vara slut med dåliga möten och dåliga samarbeten.
Det finns nämligen inget värre än dåliga möten och samarbeten! Vill du sabba en arbetsdag, bjud in till ett dåligt möte. Emma Frans skrev bara häromdagen att dåliga möte till och med hotar ditt välmående.
Lika illa är det förstås med samarbeten som funkar dåligt.
Sex dåliga saker med dåliga möten och samarbeten
Så vad är det som är så dåligt? Det här till exempel:
- Tidsfördröjning – Dåliga möten kan dra ut på tiden utan att något användbart uppnås. Detta kan leda till att deltagarna känner sig frustrerade och oproduktiva.
- Avsaknad av tydliga mål – Om det inte finns klara mål för mötet kan det vara svårt att hålla fokus och uppnå något meningsfullt. Deltagarna kan lämna mötet utan att ha uppnått några konkreta resultat eller handlingsplaner.
- Dålig planering – Om mötet inte är tillräckligt planerat kan det leda till att det blir oorganiserat och kaotiskt. Det kan leda till att viktiga ämnen inte diskuteras och att viktig information glöms bort.
- Bristande deltagande – Om vissa deltagare inte är engagerade eller inte bidrar till mötet kan det leda till att det blir tråkigt och ineffektivt.
- Dålig kommunikation – Om kommunikationen mellan deltagarna är dålig kan det leda till missförstånd och konflikter.
- Negativ stämning – Om mötet har en negativ stämning kan det påverka deltagarna och deras vilja att bidra och samarbeta.
Anställda slutar på grund av dåliga möten och samarbeten
Visste du till att upp till 41 procent har slutat eller skulle överväga att lämna sitt jobb på grund av dåligt samarbete eller att 64%, över hela världen, menar att dåligt samarbete kostar dem minst 3 timmar per vecka i produktivitet och att 20% av dem hävdar att de slösar bort så mycket som 6 timmar per vecka? En arbetsdag!
Och det är inte bara de anställda som inser att bra möten och samarbeten gör stor skillnad. Arbetsgivare och beslutsfattare känner också av kraften i ett bra samarbetsinriktat tillvägagångssätt. Faktum är att hela 80% av beslutsfattare runt om i världen säger att de måste förbättra samarbetet med andra avdelningar och 75% att de vill förbättra samarbetet inom den egna avdelningen.
Varför känner företagsledare och chefer behovet av att göra detta skifte? Jo för att fler och fler nu inser värdet av teamsamarbete för projekts framgång, förbättrad medarbetarmoral, förmågan att attrahera topp notch talanger och för att kunna öka produktiviteten.
Så kan vi låta 2023 bli året då vi börjar göra möten och samarbeten bra?
Vill du vara med i den här förändringen? Om du tittar på mina filmer på Youtube och läser min blogg (till exempel om principen “Tillsammans ensamma”) så får du tips om hur du kan göra.
Dela gärna det här inlägget så att andra får vara med och vill du ha hjälp med ditt nästa möte så hojtar du till!
Vill du se mig berätta om ungefär det här så kolla in den här filmen: